Zakres szkolenia

Finanse publiczne

Tytuł szkolenia

Rozliczenie i zamknięcie przedsięwzięcia w ramach Krajowego Programu Odbudowy

Termin

27-01-2026, 28-01-2026

Termin

27-28.01.2026

Czas trwania

16 godzin dydaktycznych (2 dni szkoleniowe), godz. 9.00-16.00

Forma zajęć

online

Liczba uczestników

40

Koszt

990.00 PLN

Prowadzący

Ingrid Szrajer

Adresat

pracownicy administracji publicznej sektora rządowego i samorządowego (w tym ministerstw, urzędów marszałkowskich, powiatowych i gmin, spółek komunalnych, uczelni, jednostek badawczych, instytucji kultury, szpitali, sektora oświaty, organizacji pozarządowych) realizujących przedsięwzięcia w ramach KPO
pracownicy instytucji odpowiedzialnych za realizację inwestycji lub reformy oraz jednostki wspierające w Krajowym Planie Odbudowy

Cele

Celem szkolenia jest przygotowanie uczestniczek i uczestników do prawidłowego rozliczenia i zamknięcia projektu/przedsięwzięcia w ramach KPO.  Uczestniczki i uczestnicy dowiedzą się jakie są największe ryzyka związane z ich realizacją przedsięwzięć oraz zdobędą narzędzia do ich minimalizacji.

Efekty szkolenia

  • znajomość zasad realizacji i rozliczania przedsięwzięć KPO
  • minimalizacja ryzyka korekt finansowych i niepowodzenia w rozliczeniu przedsięwzięcia
  • przygotowanie do zamknięcia i kontroli przedsięwzięcia

 

Program

  • Główne zobowiązania OOW w kontekście zamykania projektu/przedsięwzięcia w ramach Krajowego Planu Odbudowy
  • Przegląd instrukcji i procedur dotyczących przedsięwzięcia - czy mamy wszystko?
  • Wymogi w zakresie prowadzenia i przechowywania dokumentacji
  • Weryfikacja dokumentacji merytorycznej pod kątem osiągnięcia założonych w projekcie wskaźników
  • Obowiązek osiągnięcia wskaźników produktu oraz rezultatu na poziomie określonym we wniosku o dofinansowanie
  • Sankcje z tytułu nieosiągnięcia wskaźników rezultatu
  • Prawidłowa dokumentacja finansowa projektu w ramach KPO -  czyli jakie dodatkowe dokumenty są niezbędne, aby ustrzec się przed zakwestionowaniem kwalifikowalności wydatków (roboty budowlane, usługi i dostawy, wynagrodzenia, delegacje)
  • Główne dylematy w rozliczeniach projektu/przedsięwzięcia KPO - czy właściwie je rozwiązaliśmy
  • Zakupy środków trwałych
  • Zakup wartości niematerialnych i prawnych (w tym systemu IT, licencji, oprogramowania)
  • Zakup materiałów i wyposażenia
  • Zakup usług zewnętrznych (szkolenia, doradztwo, catering)
  • Wynagrodzenia personelu zaangażowanego na umowy o pracę
  • Wynagrodzenia z tytułu umów zlecenia lub umów o dzieło
  • Trwałość projektu/przedsięwzięcia KPO
  • Czy trwałość nas dotyczy?
  • Okoliczności powodujące naruszenie trwałości i sankcje z tego tytułu
  • Przegląd dokumentacji niezbędnej do zabezpieczenia trwałości projektu
  • Pozostałe dylematy - czy możemy spać spokojnie?
  • Weryfikacja podwójnego finansowania projektu
  • Kontrola zabezpieczenia archiwizacji dokumentacji związanej z realizacją projektu
  • Kontrola sposobu prowadzenia działań promocyjnych
  • Kontrola działań horyzontalnych (równość kobiet i mężczyzna, dostępność, zrównoważony rozwój i DNSH)
  • Oszacowanie ryzyka ewentualnych sankcji
  • Czyszczenie budżetu - czyli ostatnie zmiany do projektu/przedsięwzięcia w ramach KPO
  • Zestaw najczęstszych zmian w projektach
  • Jakich zmian nie można wprowadzić
  • Zamykanie projektu/przedsięwzięcia - raporty i sprawozdania merytoryczne
  • Odbiór produktów i rezultatów
  • Opracowanie niezbędnych rejestrów i raportów
  • Powiadomienie interesariuszy o zamykaniu projektu
  • Końcowy wiosek o płatność, sprawozdanie końcowe
  • Termin złożenia Wniosku o płatność końcową
  • Wykazywanie postępu rzeczowo - finansowego projektu
  • Rozliczenie/zwrot środków/odsetek
  • Kontrola na zakończenie projektu/przedsięwzięcia KPO
  • Kto i kiedy ma prawo nas kontrolować?
  • Jak się przygotować do kontroli?
  • Zasady BHP w postępowaniu z kontrolą
  • Główne obszary zainteresowania kontroli - czyli na co kontrolujący zwracają szczególną uwagę i co znajdują u OOW
  • Dyskusja i konsultacje z trenerką