Zakres szkolenia
Finanse publiczneTytuł szkolenia
Rozliczenie i zamknięcie przedsięwzięcia w ramach Krajowego Programu Odbudowy
Termin
27-28.01.2026
Czas trwania
16 godzin dydaktycznych (2 dni szkoleniowe), godz. 9.00-16.00
Forma zajęć
onlineLiczba uczestników
40Koszt
990.00 PLNProwadzący
Ingrid SzrajerAdresat
pracownicy administracji publicznej sektora rządowego i samorządowego (w tym ministerstw, urzędów marszałkowskich, powiatowych i gmin, spółek komunalnych, uczelni, jednostek badawczych, instytucji kultury, szpitali, sektora oświaty, organizacji pozarządowych) realizujących przedsięwzięcia w ramach KPO
pracownicy instytucji odpowiedzialnych za realizację inwestycji lub reformy oraz jednostki wspierające w Krajowym Planie Odbudowy
Cele
Celem szkolenia jest przygotowanie uczestniczek i uczestników do prawidłowego rozliczenia i zamknięcia projektu/przedsięwzięcia w ramach KPO. Uczestniczki i uczestnicy dowiedzą się jakie są największe ryzyka związane z ich realizacją przedsięwzięć oraz zdobędą narzędzia do ich minimalizacji.
Efekty szkolenia
- znajomość zasad realizacji i rozliczania przedsięwzięć KPO
- minimalizacja ryzyka korekt finansowych i niepowodzenia w rozliczeniu przedsięwzięcia
- przygotowanie do zamknięcia i kontroli przedsięwzięcia
Program
- Główne zobowiązania OOW w kontekście zamykania projektu/przedsięwzięcia w ramach Krajowego Planu Odbudowy
- Przegląd instrukcji i procedur dotyczących przedsięwzięcia - czy mamy wszystko?
- Wymogi w zakresie prowadzenia i przechowywania dokumentacji
- Weryfikacja dokumentacji merytorycznej pod kątem osiągnięcia założonych w projekcie wskaźników
- Obowiązek osiągnięcia wskaźników produktu oraz rezultatu na poziomie określonym we wniosku o dofinansowanie
- Sankcje z tytułu nieosiągnięcia wskaźników rezultatu
- Prawidłowa dokumentacja finansowa projektu w ramach KPO - czyli jakie dodatkowe dokumenty są niezbędne, aby ustrzec się przed zakwestionowaniem kwalifikowalności wydatków (roboty budowlane, usługi i dostawy, wynagrodzenia, delegacje)
- Główne dylematy w rozliczeniach projektu/przedsięwzięcia KPO - czy właściwie je rozwiązaliśmy
- Zakupy środków trwałych
- Zakup wartości niematerialnych i prawnych (w tym systemu IT, licencji, oprogramowania)
- Zakup materiałów i wyposażenia
- Zakup usług zewnętrznych (szkolenia, doradztwo, catering)
- Wynagrodzenia personelu zaangażowanego na umowy o pracę
- Wynagrodzenia z tytułu umów zlecenia lub umów o dzieło
- Trwałość projektu/przedsięwzięcia KPO
- Czy trwałość nas dotyczy?
- Okoliczności powodujące naruszenie trwałości i sankcje z tego tytułu
- Przegląd dokumentacji niezbędnej do zabezpieczenia trwałości projektu
- Pozostałe dylematy - czy możemy spać spokojnie?
- Weryfikacja podwójnego finansowania projektu
- Kontrola zabezpieczenia archiwizacji dokumentacji związanej z realizacją projektu
- Kontrola sposobu prowadzenia działań promocyjnych
- Kontrola działań horyzontalnych (równość kobiet i mężczyzna, dostępność, zrównoważony rozwój i DNSH)
- Oszacowanie ryzyka ewentualnych sankcji
- Czyszczenie budżetu - czyli ostatnie zmiany do projektu/przedsięwzięcia w ramach KPO
- Zestaw najczęstszych zmian w projektach
- Jakich zmian nie można wprowadzić
- Zamykanie projektu/przedsięwzięcia - raporty i sprawozdania merytoryczne
- Odbiór produktów i rezultatów
- Opracowanie niezbędnych rejestrów i raportów
- Powiadomienie interesariuszy o zamykaniu projektu
- Końcowy wiosek o płatność, sprawozdanie końcowe
- Termin złożenia Wniosku o płatność końcową
- Wykazywanie postępu rzeczowo - finansowego projektu
- Rozliczenie/zwrot środków/odsetek
- Kontrola na zakończenie projektu/przedsięwzięcia KPO
- Kto i kiedy ma prawo nas kontrolować?
- Jak się przygotować do kontroli?
- Zasady BHP w postępowaniu z kontrolą
- Główne obszary zainteresowania kontroli - czyli na co kontrolujący zwracają szczególną uwagę i co znajdują u OOW
- Dyskusja i konsultacje z trenerką